Het resultaat van provocatief coachen in een bedrijf als Count & Cooper

“Provocatief coachen is een van de dingen die ons innovatief maakt en ervoor zorgt dat we innovatief kunnen blijven. We kunnen hierdoor sneller schakelen in de projecten en daarnaast zorgt het provocatieve ervoor dat de projecten succesvol verlopen. In dit alles draait er veel om communicatie”

Het resultaat van provocatief coachen
 

De academy van Count & Cooper werkt met de methode van het provocatief coachen. Count & Cooper is een bedrijf dat helpt bij het realiseren van megaprojecten in de bouw en techniek. Voorbeelden hiervan zijn het uitbreiden van de Rotterdamse haven of het realiseren van een veilig Nederland door de waterstijging te controleren.
De heer Dirk van Uffelen, manager Learing & Development, zei:“Provocatief coachen is een van de dingen die ons innovatief maakt en ervoor zorgt dat we innovatief kunnen blijven. We kunnen hierdoor sneller schakelen in de projecten en daarnaast zorgt het provocatieve ervoor dat de projecten succesvol verlopen. In dit alles draait er veel om communicatie”.

Adélka: "Kunt u ons een voorbeeld geven?"
Dirk van Uffelen: "Natuurlijk! Onze consultants en projectleiders werken met ontwikkelingsdoelstellingen, net als in elk ander bedrijf. Na jouw training zijn we begonnen met het provocatief bespreken van onze ontwikkelingsvragen in de intervisies.
Een consultant bracht in dat ze een projectleider had die overdreven kritisch was en iedereen cc-de in zijn mail om te laten weten wat er weer eens allemaal fout ging. De consultant ergerde zich eraan. In de intervisie pasten wij de  provocatieve interventie toe “wat is het voordeel van het probleem”.

  • Deze projectleider is hyper betrokken, ik zou blij zijn met zo iemand die zo veel meeleeft met je project.

  • En hij is ook supertransparant, hij cc't iedereen, dan weet je gelijk hoe hij er over denkt. Andere mensen uiten hun feedback in het geniep, dit is toch veel beter?

voordeel van het probleem

Dit zorgde er voor dat de consultant kon ‘omdenken’, ze had meer oog voor de goede kant van deze irritante eigenschap. Ze zei: “Ik had het nog niet zo gezien, dat er ook een goed onderdeel in kritiek zit. Door de projectleider op dit goede deel te complementeren kreeg ik ‘m veel beter aan mijn kant. Een soort Judo eigenlijk.” ‘

Zo zie je dat je niet altijd een hele opleiding tot provocatieve coach hoeft te doorlopen om een aantal interventies in gesprekken of in je eigen intervisies toe te passen.
"Snel doorbraken creëren daar houden wij van", aldus Dirk van Uffelen

countencooper
Vorige
Vorige

Nine provocative interventions

Volgende
Volgende

Provocatieve psychologie is ook bruikbaar in de huisartsenpraktijk