Wat telt als je provocatief gaat leren coachen

“Is het niet gevaarlijk om mensen grappen te laten maken als je therapeutisch bezig bent of coacht?”

Die vraag krijg ik te pas en te onpas om mijn oren. Vroeger wuifde ik dit weg, iedereen wist toch dat je de goede humor moest gebruiken? Maar nu ik meer in de materie gedoken ben, begrijp ik die zorg wel. Dat waarschuwingssignaal dat mensen mij gaven is wel ergens op gebaseerd en deels waar.

“Humor is a tool of everyday life and it can act for or against an individual's mental health”

Dit is een conclusie van een studie van Spaanse onderzoekers Menéndez-Aller, Postigo, Montes-Álvarez, González-Primo en García-Cueto (2020).
De hoofd vraag van de onderzoekers was wat de invloed van humor was op het mentale welzijn van mensen. Ze hadden een onderzoeksgroep van 804 mensen en gebruikten de schaal van Martin et al. (2003), een bekend humor onderzoeker die onderscheid maakt in soorten humor.

Net als ik in mijn opleidingen doe, onderscheiden deze onderzoekers de 4 soorten humor van Martin. Want niet alle humor is geschikt voor je coach-cliënt relatie. Ook zit er verschil in de relatie tussen mentaal welbevinden en het soort humor dat je gebruikt.

provocatief leren coachen

1. Verbindende humor “Ik houd er van mensen aan het lachen te maken” humor die er op gericht is vrienden te maken en je relaties te versterken.

2. Verbeteringshumor “Als ik me down voel kan ik me opkrikken met humor” humor die er op gericht is om constructief om te gaan met conflicten.

3. Agressieve humor “Als iemand een fout maak dan lach ik er graag om” Humor die erop gericht is anderen minder te laten voelen (ook wel ongewenste omgangsvormen).

4. Zelfvernietigende humor “Ik laat anderen lachen om mij, ten koste van mezelf” Deze humor is er op gericht jezelf als grappig-inferieur te presenteren.

De verbindende humor en de verbeteringshumor hebben een grote correlatie met optimisme en correleren juist negatief met depressie en angsten. Dus als je die humor gebruikt (1 en 2) gaat dit over het algemeen gepaard met minder angsten en depressies.

De andere twee, agressieve humor en zelf vernietigende humor, vertoonden juist het omgekeerde beeld.

En dat is precies wat telt als jij provocatief gaat werken. Het is belangrijk dat je gericht de goede humor gebruikt. En de meeste deelnemers in mijn groep voelen dit haarfijn aan. Ze doen een oefening met elkaar voelen in hun onderbuik: goed/niet zo goed.

Ik leer de deelnemers taal aan hun gevoel te geven, zodat ze ook begrijpen waarom ze zich zo voelen, wat het effect is op de cliënt en hoe ze de goede humor kunnen aanleren.

Dus als je een opleiding in provocatief coachen volgt, waar humor een groot onderdeel van is, helpt dit de cliënt en beschermt dit jezelf ook nog eens tegen je eigen depressie en angsten. Mits je natuurlijk de goede humor soorten aanleert ;)

Literatuurlijst

Martin, R. A., Puhlik-doris, P., Larsen, G., Gray, J., & Weir, K. (2003). Individual differences in uses of humor and their relationship to psychological well-being Development of the humor, 37, 48–75.

Menéndez-Aller, Á., Postigo, Á., Montes-Álvarez, P., González-Primo, F. J., & García-Cueto, E. (2020). Humor as a protective factor against anxiety and depression. International Journal of Clinical and Health Psychology, 20(1), 38–45. https://doi.org/10.1016/j.ijchp.2019.12.002

Vorige
Vorige

Een blik in een opleiding provocatief coachen

Volgende
Volgende

Provocatief coachen is verleiden