
Provocatief coachen is een bewezen oplossing om snel en effectief problemen in de jeugdzorg op te lossen
Voorkom lange en tijdrovende trajecten.
Testimonials:
Gezin 1
Vader en moeder met een zoon van 17 en dochter van 21. Hulpvraag betreft de zoon. Hij heeft de diagnose ADHD en is onhandelbaar. Vader is 2 jaar werkeloos. Zoon doet het slecht op school en er is altijd conflict tussen vader en zoon.
Na de coaching: zoon heeft meer inzet voor school, blijft uit het conflict met vader, is minder boos en blijft rustig. De situatie is weer stabiel in huis, moeder is heel opgelucht en weet hoe ze met zoon en vader moet omgaan.
Ouders
Ik had dit niet verwacht, maar vond het heel positief dat ik zag dat mijn zoon zelf over dingen ging nadenken. Ik vond het ook fijn dat ik serieus werd genomen. Ondanks de humor nam Lies mijn problemen heel serieus.
In het begin ben ik heel emotioneel geweest en dat vond Leis ook niet raar, ze begreep het. Door de juiste dingen op de juiste manier te zeggen, voelde ik me begrepen en dat heeft me ontzettend gesteund en dat doet het nog steeds. Het raakt me nog steeds en ik voelde me heel veilig om die emotie te laten zien. Ze gaf me ook heel erg het gevoel dat ik het goed doe en dat vind ik fijn om te horen.
Kind :
Ik kon alles aan haar vertellen en ze vertelde me dat ik gewoon even moest doorzetten en dat het wel goed zou komen. Ze zei ook bijvoorbeeld dat als papa boos is dat ik hem dan achter het behang moest plakken of een andere vader moest kopen en door die grapjes voelde ik me wel echt ondersteund en beter.
Jeugdzorg: Is goed voor de jeugd zorgen
Gezin 2
Vader, moeder en 4 kinderen in de leeftijd van 22, 18, 16 en 14 jaar. Hulpvraag over de zoon van 16 jaar, op 6 jarige leeftijd is autisme vastgesteld.
Na coaching: Zoon is veel rustiger als er een conflict is. Hij denkt na voordat hij handelt. Zoon is socialer en ook aangenomen bij een sollicitatie waar dit anders niet gelukt was. Vader en moeder hebben er veel baat bij gehad, gezin heeft meer structuur.
Ouders:
Mijn zoon is met vreemde mensen erg teruggetrokken maar toen Wim kwam is hij helemaal opgebloeid en gaan lachen. Ze hebben dezelfde soort humor. De coach kan mijn zoon ook triggeren dat het op school een stuk beter gaat.
Ik vind het jammer dat het niet op scholen wordt toegepast. Ik denk dat voor alle kinderen het provocatieve heel goed kan werken. De andere hulpverleners kijken er te klinisch naar, met provocatief coaching wordt het probleem direct aangepakt.
Kind
Ik vond het gewoon altijd weer heel fijn als Wim er geweest was. We hebben eenzelfde soort humor. Hij laat me anders denken, ik voel me rustiger. Bij de GGZ waren ze allemaal heel aardig, maar ja daar bereikte je niets mee.
Geen ziektes en diagnoses,
maar gezinnen!

Stappenplan van de PC Methode
Leid jeugdhulpverleners op als provocatief coach (12 dagen)
Plaats hen in het voortraject: max. 5 gesprekken tussen de provocatief coach en de familie.
Alleen diegene die écht specialistische hulp nodig hebben, worden doorverwezen
Stap 1
Van hulpverlener naar Coach. Zorg dat jeugdhulpverleners anders gaan denken: Leid ze op als provocatief coach. Met deze andere mindset kunnen jeugdhulpverleners veel persoonlijker contact maken en kunnen er meer creatieve ideeën ontstaan voor oplossingen. Dit gebeurt ook nog eens op een hele leuke, relativerende manier waarbij we levenskracht stimuleren.
Stap2
Plaats de als provocatief coach opgeleide jeugdhulpverlener aan het begin van de keten. In maximaal 5 sessies wordt aan vraagverheldering gewerkt, maar ook aan oplossingen, acceptatie en steun door het netwerk. Uit onze pilot bleek dat er 50% minder gecontracteerde hulp nodig is dan met het reguliere traject.
Vergelijk het met een POH-GGZ bij de huisarts, of een Nurse Practioner. Het verschil is echter dat de PC opgeleide jeugdhulpverlener in mindset en aanpak veranderd van hulpverlener naar provocatief Coach!
Stap 3
De provocatieve coach geeft de gemeente advies:
De hulpvraag is binnen 1-5 coaching gesprekken naar tevredenheid opgelost, er is geen verdere hulp nodig.
De hulpvraag blijkt te complex of niet geschikt voor de PC methode. Er moet worden doorverwezen. Dit inzicht kan in het eerste, of uiterlijk 5e coaching gesprek ontstaan.
Hulpvraag opgelost!
Complexe problemen jeugdzorg Eenvoudig oplossen,
Het kan!
Wij zijn er van overtuigd én hebben bewezen dat een ANDERE manier van werken minstens zo goede en zelfs betere resultaten geeft. In kortere tijd, dus minder geld en met bijzonder tevreden ouders en kinderen. Kwaliteit staat voorop! We noemen dit de PC (provocatieve Coaching) Methode. Onze aanpak leggen we graag uit!
De meeste gezinnen zijn geholpen na 7 sessies.
De PC methode: Eerste hulp bij jeugdzorg
Provocatief coachen in het traject: focus op versterking van de jongeren en hun familie, gericht op het minimaliseren en normaliseren van problemen
De inzet van een provocatieve coach in het voorportaal, nog vóór de inkoop van gespecialiseerde jeugdhulp
Provocatief coachen
Provocatieve therapie is ontstaan in de jaren 60 van de vorige eeuw, door een maatschappelijk werker genaamd Frank Farrelly. Het zorgde voor een totaal andere mindset bij hulpverleners. Farrelly werkte met zeer complexe problematiek in een psychiatrische afdeling. Zijn resultaten waren verbluffend. Hij kreeg mensen weer in beweging en daarnaast zorgde hij ervoor dat patiënten weer de verantwoordelijkheid en regie over hun eigen leven namen.
Een patiënte die alleen depressief voor zich uit kon staren, werd na 6 maanden ontslagen uit het ziekenhuis, omdat ze op zichzelf kon wonen.
Een patiënte die altijd over zich heen liet lopen, zette een eigen zaak op en wist ook andere meisjes te motiveren uit de prostitutie te gaan en een andere baan te zoeken.
Provocatieve coaching in de jeugdzorg gebruikt technieken uit de provocatieve therapie waardoor gezinnen onder andere:
Veranderen & groeien
Verantwoordelijk worden
Zich assertief kunnen verdedigen en opvoeden
De realiteit aanvaarden
Door het opleiden en inzetten van een provocatieve jeugdcoach voor de eerste 5 sessies, kunnen veel hulpvragen in een vroeg stadium, snel en zonder verdere ‘problematisering’ opgelost worden.
Meer levenskracht
Problemen zijn sneller opgelost

Effecten bij gemeenten:
Ontzorgen van de contactpersonen jeugd bij de gemeente (toegangsorganisatie)
Afname van wachtlijsten door snellere ‘afvang’ van hulpvragen
Ouders voelen zich gehoord en gesterkt door de aard van de persoonlijke aanpak
Meer kinderen en gezinnen krijgen sneller hulp
50 % minder gesprekken dus een significante besparing op jeugdzorg kosten
Vermindering van aantal behandelsessies
Effecten binnen het gezin:
Het gezin neemt verantwoordelijkheid voor zijn problemen
Het gezin heeft een realistischere kijk én verwachting t.a.v. hun problemen
Gezinsleden komen beter voor zichzelf op
Ouders krijgen de regie weer in eigen handen
De gezinsleden kunnen elkaar beter accepteren
Effecten voor de jeugdhulpverleners:
Minder ziekteverzuim van jeugdprofessional door anders te werken
Professionele bewegingsvrijheid wordt vergroot
De jeugdprofessional kan meer betaald krijgen en toch kan er geld bespaard worden voor de gemeente
Het werk wordt persoonlijker
Meer plezier in het werk
Problemen daar laten waar ze horen
Bron: Onderzoek Tholen 2017-2019 Vendl
In het kader van de Pilot Tholen hebben we het traditionele proces van begin aanvraag tot einde behandeling onderzocht en vergeleken met het nieuwe proces (inzet van provocatieve coaching).
Huidige proces:
Provocatief proces:
De startpositie is in beide gevallen hetzelfde. Er is veel sneller resultaat zichtbaar bij de provocatieve werkwijze. Het vertrouwen bij het gezin wordt snel hersteld waardoor het gezin op eigen kracht verder kan. Bij de traditionele werkwijze wordt de vraag naar zorg juist vergroot.
DOELGROEP
Jeugdigen met psychosociale problemen en problematische relaties tussen ouders
Jeugdigen met ontwikkelings- en gedragsproblemen en ouders met behoefte aan opvoedondersteuning
Jeugdigen met ouders met een ziekte of beperking
Jeugdigen met ontwikkelings-, gedrags- en/of psychiatrische problemen met ouders met psychi(atri)sche problemen
Jeugdigen met ontwikkelings- en gedragsproblemen door kind factoren (psychiatrisch en/of somatisch)
Jeugdigen met ontwikkelings-, gedrags- en psychiatrische problemen binnen multi-problem gezinnen
Jeugdigen met een beneden normale intelligentie
Jeugdigen met ontwikkelings- en gedragsproblemen met een beneden normale intelligentie
Jeugdigen met een lichamelijke beperking (gehoor/zicht of somatisch) en/of niet aangeboren hersenletsel
Contactformulier informatie jeugdzorg opgelost
Neem contact met ons op via onderstaand formulier:

Pilot en onderzoek Gemeente Tholen
Vendl heeft met de gemeente Tholen onderzoek gedaan naar de effecten van provocatief coachen binnen de jeugdzorg.
Het onderzoek toonde aan dat in 80% van de gevallen, de helft minder gesprekken nodig waren.
Of anders gesteld: In de oude werkwijze werd bij 10 gezinnen een totaal van 260 behandel gesprekken gevoerd. Na invoering van de nieuwe werkwijze, waarbij de eerste 5 gesprekken werden gevoerd door een als provocatief coach opgeleide jeugdhulpverlener, werden op 10 gezinnen nu slechts 148 behandelgesprekken gevoerd. Dat scheelt dus 112 gesprekken, ofwel bijna de helft minder sessies!
Minder gesprekken: méér resultaat!
Uit het onderzoek bleek tegelijkertijd:
1) Dat meer in het (familie)systeem zelf werd opgelost;·
2)Er meer nadruk kwam op ouders, zij krijgen tools en eigenaarschap om het probleem met het kind op te pakken en leiderschap te herstellen;·
3) Er een realistischer perspectief ontstond bij het gezin, wat te veranderen is en wat met zal moeten aanvaarden.
4) Men zich minder richtte op problematiseren en meer op acceptatie;·
5) Afwijkingen in het gezin minder als ‘fout’ of ongewenst werden gezien, maar meer als een onderdeel van het leven.
Uitrol naar overige gemeenten
Onze aanpak van 1) opleiding, 2) vroege inzet van provocatieve coaching en 3) pas doorverwijzen als het echt nodig is, liet jeugdhulpverleners en hun cliënten op een andere manier kijken naar hulp en zorg. Vragen werden gedeproblematiseerd en de aanpak was gericht op het versterken van het gewone leven. Technieken als ‘omdenken’ en ‘eigen regie’ zorgden ervoor dat gezinnen zelfstandiger werden en de hulpverlening persoonlijker. De hulpverlener is niet het antwoord, maar hielp het gezin HUN eigen antwoord en oplossing te vinden. Er werd minder snel naar extra hulp gevraagd en gegrepen en de deelnemende gezinnen bleken tevredener over de aanpak van de hulpverlener. De methode sprak heel erg aan: “Eindelijk worden we voor vol aangezien en niet als een stelletje stumperds” aldus een moeder in het pilot traject van Tholen.
Het onderzoek wijst uit dat de PC methode een toegevoegde waarde heeft voor gezinnen én kostenbesparend is voor gemeenten. De aanpak sluit aan bij de gedachte ‘terug naar de basis’ en het boek: ‘het gewone leven is al therapeutisch genoeg' (J.Wijnberg, 2020).
Onze aanpak bij de gemeente Tholen, de Provocatieve Coach (PC) Methode, is zodanig succesvol gebleken dat deze werkwijze onder regie van het provinciale programma Innovatie Jeugdzorg Zeeland, verder wordt uitgerold onder de overige 12 Zeeuwse gemeenten. Dit programma heeft als doel de toename van het aantal hulpvragen door signalering en te langzame doorstroming naar langdurige (rijks)zorg aan te pakken. Om zodoende de stijgende gemeentelijke kosten te beheersen en voldoende financiële ruimte te houden voor overige gemeentelijke taken.
“Met terug naar de basis bedoelen wij het volgende: Als mens moeten we allen leren omgaan met de soms minder leuke aspecten van het leven en de afwijkingen die we vinden in ons gezinsleven. Soms moeten we afstappen van onze ideeën en ideaalbeelden van hoe we ons gezin gewild hadden. We moeten af van het idee dat we het gezin volgens een perfect, of door ons ingebeeld wenselijk stramien, moeten laten verlopen. In het leven gebeuren nare dingen, het is hoe we er mee omgaan dat onze wijsheid wordt getoond.
Adélka Vendl”
HET JEUGDZORG HOOFDPIJN DOSSIER
De jeugdzorg is in een diepe crisis beland. Er is stelselmatig geld te kort door lange en tijdrovende trajecten.
Enkele voorbeelden van de huidige jeugdzorg
Lang
Onnodig veel doorverwijzen
Jongeren zien te veel hulpverleners
Licht problematische casussen worden door wachtlijsten complexe gevallen
Duur
Onnodig lange trajecten met hoge kosten
De helft van de jeugdaanvragen wordt behandeld met specialistische hulp
Werklast jeugdhulpverlener
Werkdruk voor jeugdzorg professionals is te hoog en de professionele bewegingsruimte is zeer klein
Jeugdzorg professionals hebben niet de tools om kortdurend, directief en effectief te werken
Te veel nadruk op ziektebeelden en diagnoses in plaats van op de jongeren en hun familie