Titia van der Ploeg - Bureau 5 voor 9

Vertrouwen is een van mijn kernwaarden, en daar koppel ik graag veiligheid aan. Maar twee andere waarden uit mijn top 5 zijn avontuur en speelsheid. Provocatieve coaching zorgt voor avontuur, want als coach noch als coachee weet je wat je te wachten staat. Er is ruimte genoeg voor speelsheid, met overdrijvingen en absurde vergelijkingen. Maar hoe staat het met veiligheid en vertrouwen?

Het herziene boek van Adelka Vendl laat zien dat dat juist enorm belangrijk is. Provocatie krijgt een betekenis waarin geen plaats is voor kwetsen en beledigen. Natuurlijk kun je als provocatieve coach de ander raken, maar dan meer in de zin van beroeren. Er mag gehuild worden, maar ook gelachen. En het is nog wetenschappelijk te verantwoorden ook. Deze toevoeging en de interviews met de grote experts uit het vakgebied maken dit boek inhoudelijk zeer de moeite waard.

Humor, liefde en uitdaging vormen de centrale begrippen van provocatieve coaching. Het boek staat vol praktijkvoorbeelden die inzichtelijk maken hoe je dit vorm kan geven. Er is ook uitleg bij van het effect van handelen en er is aandacht voor mogelijke bezwaren om dit aan te pakken. En dat is handig, want het inspireert en motiveert om provocatieve technieken toe te passen. Een handige kapstok zijn de vijf essentiële pijlers met prikkelende namen als: ‘er een schep bovenop doen’ en ‘kunnen kietelen en weerstand kunnen verdragen (blijven drukken)’.

Adèlka heeft een prettige manier van schrijven, en ze is er in geslaagd een boek te maken dat zowel achtergrondinformatie geeft als praktische tips om als provocatief coach of trainer aan de slag wil gaan. Aanrader!

Titia van der Ploeg
Spreker, auteur, mastertrainer NOBTRA/trainer van het jaar 24/2015 en eigenaar Bureau 5 voor 9, www.5voor9.com