Humor helpt

Verveling is een van de grootste pedagogische obstakels in het klaslokaal. Maar wat dacht je van een sessie bij de psycholoog? Ook daar druipt vaak de saaiheid van af. Ik hoef alleen aan die eentonige EMDR sessies te denken en de gaap komt al bovendrijven.

Als het saai is ga je rel schoppen, tenminste dat doen kinderen. Volwassenen haken af. Onderzoekster Jana Hackathorn (2012) kwam er achter dat als een leraar humor gebruik, de kennis en het begrip van de stof omhoogschoot. Omdat dit de leerlingen enthousiasmeert en het leerklimaat opkrikt. Gebruik van humor vergroot niet alleen je begrip voor de zaak, maar vermindert ook weerstand. En dat begrijp ik, want ik was best een brave leerling, maar bij de saaie aardrijkskunde lessen zat ik voortdurend te muiten met mijn vriendin Byril. We zaten met ons hoofd in Italië, maar echt niet bij de geologische aardlagen…

Randall Garner (2002), een andere onderzoeker zegt nog meer leuks over humor. Als een leraar humor gebruikt dan krijgt hij een hogere positieve score dan leraren die geen humor gebruiken.
Dat onderstreep ik dan weer uit de praktijk. Mijn zoon, zeer begaafd maar geen zin om te leren, heeft niet veel op met school. Er zijn echter twee heren die hij heel erg mag: de muppetshow waardige Hans&Ewan. Ze waren eens bij ons thuis en het was me gelijk duidelijk. Ze zaten de hele tijd iedereen te plagen. En dus deed mijn zoon alleen zijn best bij hun lessen.

Zo leidt haha naar Aha!

humor in provocatief coachen.jpg

Een van de dingen die een provocatief coach doet is de boel omdraaien. Dus, je gaat je als leeraar of therapeut ostentatief vervelen. Werkt uitstekend, vooral voor de therapeut die alles zo ‘serieus’ moet nemen is dit een verademing. En voor de client, wonderwel, vaak ook!